HomeNieuwsPeugeot RCZ R

Peugeot RCZ R

Ter gelegenheid van het "Festival of Speed" in Goodwood onthult Peugeot de RCZ R, een ultieme uitvoering van de sportieve coupé die symbool staat voor de knowhow van het merk op het gebied van design en rijbeleving. De nieuwe 1.6 motor van 270 pk met een CO2-uitstoot van slechts 145g/km maakt de RCZ R ongekend krachtig en efficiënt. Geheel in lijn met deze motor is ook het speciale onderstel in combinatie met een Torsen-differentieel met beperkte slip dat garant staat voor een uiterst hoogwaardige, efficiënte en sensationele rijervaring. De RCZ R beleeft zijn wereldpremière tijdens de Salon van Frankfurt in september 2013 en komt begin volgend jaar op de markt.

Ongekend krachtig en efficiënt

Met zijn 270 pk / 199 kW is de RCZ R het krachtigste seriemodel uit de geschiedenis van Peugeot. Toch wil Peugeot, als milieubewuste fabrikant, zijn toonaangevende positie op het gebied van CO2-uitstoot niet opgeven. Met de RCZ R bewijst het merk zichzelf eens te meer met een CO2-uitstoot van slechts 145 g/km, lager dan alle andere sportcoupés. Dit resultaat is mede te danken aan het downsizen van de motor, het optimaliseren van de aerodynamische eigenschappen en het lichtere gewicht.

De nieuwe 1.6 THP-motor van 270 pk zorgt qua vermogen voor een nieuw record in zijn categorie; met bijna 170 pk/l mag hij zich zelfs tot de beste van de wereld rekenen voor een seriemodel en voldoet hij reeds aan de Euro 6-emissienorm.

Er werd aandacht besteed aan de aerodynamische eigenschappen, mede in de vorm van een nieuwe spoiler, met als resultaat een betere stabiliteit bij hoge snelheid zonder invloed op de weerstand. Met het oog op een lichter gewicht werden speciale onderdelen ontwikkeld, waarmee uiteindelijk 17 kg werd gewonnen ten opzichte van een RCZ van 200 pk. Met een gewicht van 1280 kg is de verhouding gewicht/vermogen bij de RCZ R dus slechts 4,7 kg/pk.

Een exclusieve look

Uitstraling

Met matzwarte dakbogen en een serieuze 'blik' door een titanium rand rond de koplampen onderscheidt de RCZ R zich door sportieve elementen die het model een dynamische en geraffineerde uitstraling geven. De RCZ R is 10 mm verlaagd en voorzien van bredere en iets uitstekende 19 inch banden, voor meer grip en een betere aandrijving. Deze bijzondere auto lijkt te “kleven” aan de weg.

De speciale tweekleurige lichtmetalen velgen zijn voorzien van een R en zorgen voor een geavanceerde en sportieve uitstraling. Ze zijn ontworpen om plaats te bieden aan de nieuwe, grotere remmen en deze optimaal te koelen. De rode remklauwen zijn typerend voor Peugeot Sport.

De grote achterspoiler is perfect geïntegreerd, zorgt voor betere aerodynamische eigenschappen en geeft de achterzijde van de auto een specifiek gezicht. De diffuser aan de achterkant sluit perfect aan op de strakke lijnen van de RCZ en is voorzien van een indrukwekkende dubbele, verchroomde uitlaat die symbool staat voor een uitlaat gericht op prestaties en een perfect geluid.

De rode letters van Peugeot op de grille en de letter R, die we ook op de achterkant zien, maken de RCZ R af.

Personalisatie en rijke uitrusting

De RCZ R wordt leverbaar in de kleuren Erythrée rood, Perla Nera zwart, Sidobre grijs en Opale wit. Ook is een gepersonaliseerd aanbod mogelijk, met een glanzend of mat carbon dak, bestickering en zwarte spiegelkappen.

Het hoogwaardige gevoel van veiligheid en comfort van de RCZ R wordt versterkt door de xenon koplampen met koplampsproeiers en het Peugeot Connect Nav Plus-multimediasysteem.

Een enerverende bestuurdersplek

Al bij het openen van het portier wordt duidelijk dat de comfortabele bestuurdersplek als het ware om de bestuurder heen is gevormd, voor optimaal rijplezier. In deze sportieve en enigszins elitaire omgeving waant de bestuurder zich een echte coureur. Het sportieve en exclusieve karakter wordt direct bij het instappen al benadrukt door het embleem van Peugeot Sport op de dorpel.

Het zachte en hoogwaardige materiaal van het dashboard is voorzien van rode stiksels, net als het leer van het stuurwiel, de schakelpook, de portierpanelen, de armsteunen en de stoelen. Het nieuwe sportieve en strakke ontwerp van de stoelen, die zijn bekleed met een mix van zwarte leersoorten, wordt afgemaakt met de ingewerkte letter "R".

Ook de middenconsole is voorzien van een met chroom omrande rode letter "R" op een plaatje van geborsteld aluminium met 4 zichtbare schroeven. De console is geïnspireerd op de luchtvaart en draagt de naam Peugeot Sport met dezelfde precisie en elegantie .

Zodra de bestuurder achter het stuur kruipt, ervaart hij een ergonomische rijpositie waarin het optimaal genieten is van de dynamische kwaliteiten van de RCZ R. Het kleinere stuur, de korte schakelpook en de speciale rood omrande aluminium schakelknop dragen samen met de door Peugeot Sport ontwikkelde nieuwe kuipstoelen actief bij aan het rijgenot.

Goede uitstraling en gevoel, maar ook een mooi geluid!

Het Sound System is gekoppeld aan een speciale inlaatleiding en een vernieuwde uitlaatleiding, waardoor het sportieve karakter van de nieuwe motor van de RCZ R perfect tot uiting kan komen in het acceleratie- en schakelgedrag.

Goede uitstraling en gevoel

Dynamische en sportieve rijervaring

Het sportieve temperament van de RCZ R klinkt ook door in de cijfers: een maximumsnelheid van 250 km/u (elektronisch begrensd), van 0 tot 100 km/u in 5,9 sec, 400 m vanuit stilstand in 14,2 sec en 1000 m in 25,4 sec. Optrekken gaat ook zeer vlot, van 80 tot 120 km/u in 6,7 sec in de hoogste versnelling. Het speciale schakelschema van de handgeschakelde 6-versnellingsbak staat garant voor optimaal optrekken en accelereren.

Het verlaagde zwaartepunt, de verbeterde aerodynamische eigenschappen, de speciaal afgestelde wielophanging met een halve inch grotere velgen en de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 235 / 40 R19-banden zorgen voor een opmerkelijke grip en wegligging. Het onderstel is voorzien van nieuwe schokdempers, stuggere veren en een iets naar achteren geplaatste stabilisatorstang, waardoor de auto uiterst wendbaar is.

Dankzij het Torsen-differentieel met beperkte slip kan het koppel, dat bij 1.900 omw/min beschikbaar is, optimaal worden benut. Het geeft de RCZ R een optimale stabiliteit en een perfecte wegligging in de bochten. De kracht en de wendbaarheid van de RCZ R zijn ook te danken aan de vele uren die werden doorgebracht op het circuit, met name door de testcoureurs van Peugeot Sport, om de puntjes op de i te zetten.

Uiteraard worden er strenge eisen gesteld aan de remmen, wat heeft geleid tot een remsysteem met vaste remklauwen en 4 remzuigers. Dat zorgt voor een harde en uitstekend te doseren rem en een lager onafgeveerd gewicht. De schijven hebben een diameter van 380 mm en zijn 32 mm dik. Het geheel staat garant voor een uiterst betrouwbaar en krachtig remsysteem waarmee de RCZ R zijn bijzondere prestaties koppelt aan optimale veiligheid. Zo is de remweg bij 130 km/u minder dan 61 m.

Aandrijflijn van een racewagen

De RCZ R is uitgerust met een nieuwe 1.6 THP-motor met directe benzine-injectie. Hij ontwikkelt een maximum vermogen van 199 kW (270 pk) bij 6.000 omw/min en een maximum koppel van 330 Nm vanaf 1.900 omw/min en dat tot 5.500 omw/min.

Aan deze nieuwe 'EP6CDTR'-motor is ontzettend veel aandacht besteed; veel onderdelen zijn aangepast of volledig opnieuw ontwikkeld om het gewenste resultaat te bereiken en een robuuste en toch sportieve seriemotor te creëren.

Het motorblok zelf heeft een speciale thermische behandeling gekregen om het robuuster te maken. De Twin Scroll-turbo heeft de ideale afmetingen gekregen voor deze toepassing en dit prestatieniveau. Hij is gekoppeld aan een uniek stalen uitlaatspruitstuk en is daardoor bestand tegen hogere temperaturen.

De nieuwe zuigers zorgen voor een compressieverhouding van 9,2 : 1  en zijn ontwikkeld in samenwerking met MAHLE Motorsport. Ze hebben een smeedstalen kern en zijn bekleed met aluminium, geïnspireerd op de Formule 1. De zuigers worden gekoeld door 2 oliesproeiers.

Ook de drijfstangen zijn vernieuwd om de hoge motortoerentallen beter op te vangen. De gepatenteerde, met polymeer beklede lagers zijn bestand tegen een hogere druk en werden in 2011 geïntroduceerd door Mahle. De RCZ R is het eerste model ter wereld dat er standaard mee wordt uitgerust.

Dagelijks comfort en rijgenot

De RCZ R is door Peugeot Sport ontwikkeld als wedstrijdauto voor gebruik op het circuit, maar is ook heel geschikt voor dagelijks gebruik op de weg.

De aandrijfunit voldoet zowel aan de eisen voor sportief gebruik als aan die voor dagelijks gebruik. Afhankelijk van het motortoerental en van de rijstijl van de bestuurder is de auto bijzonder geschikt om comfortabel door de stad te rijden maar ook om scherp en sportief te rijden. Een groot koppel vanaf zeer lage toerentallen resulteert in een uiterst dynamische en aangename rijervaring.

De gekozen wielophanging versterkt het wendbare en scherpe karakter van de RCZ R, terwijl het model qua comfort niet onder doet voor dat van de RCZ 1.6 THP van 200 pk. Tot slot maken de exclusieve materialen en de ergonomische bestuurdersplek, de hoogwaardige uitrustingen en het geringe verbruik onder normale omstandigheden (6,3 l bij 100 km/u bij gecombineerd verbruik en daarmee het zuinigst in zijn klasse) van de RCZ R een comfortabele en sportieve coupé die het ook buiten het circuit bijzonder goed doet.

Verdere informatie, prijzen en specificaties volgen nog!