HomeNieuwsIsuzu op de BedrijfsautoRAI 2015

Isuzu op de BedrijfsautoRAI 2015

3,5 ton trekkracht en een BMP-vrije XL-versie Isuzu pakt als enige echte pick-up specialist uit met uitgebreid gamma D-Max modellen, waaronder de verlengde D-max XL. Uiteraard zijn alle modellen BPM-vrij leverbaar.

Maandag 5 oktober 2015 — Isuzu Benelux, de officiële importeur van het Japanse merk in onder meer de Benelux, presenteert op de BedrijfsautoRAI 2015 een uitgebreid gamma van de robuuste D-Max. 

Isuzu is het enige merk dat zich met recht dè pick-up specialist mag noemen. Van de D-Max zijn wereldwijd ruim twee miljoen exemplaren verkocht en Isuzu heeft in totaal al ruim 23 miljoen dieselmotoren geproduceerd. De nieuwe Isuzu D-Max, die pas in 2013 zijn Nederlandse première beleefde, is ontwikkeld om tegemoet te kunnen komen aan de uiteenlopende eisen van alle potentiële klanten. De D-Max is dan ook zowel een zeer robuust werkpaard als een bijzonder comfortabele reisgenoot.

3,5 ton trekgewicht voor alle 4x4-versies 

Professionele gebruikers zullen het laadvermogen van 1.000 kg en het uitzonderlijk grote trekvermogen van de Isuzu D-Max ten volle appreciëren. Daar waar zijn directe concurrenten slechts in bepaalde varianten een hoog trekvermogen aanbieden, is er voor de D-Max geen enkele beperking of voorwaarde opgelegd. Elke Isuzu D-Max 4x4, ongeacht het uitrustingsniveau, ongeacht het type versnellingsbak en ongeacht of het nu een Single-Cab, Extended Cab, Double Cab of XL betreft, heeft een indrukwekkend (geremd) trekgewicht van maar liefst 3,5 ton. Dat is het maximale voor een rijbewijs BE.  Dit wordt mogelijk gemaakt door het oersterke ladderchassis en de krachtige dieselmotor van de D-Max. 

Elke D-Max is uitgerust met een 2,5-liter twin-turbo dieselmotor met een vermogen en koppel van respectievelijk 120 kW/163 pk en 400 Newtonmeter. Het gemiddelde brandstofverbruik is 7,4 l/100 km; een zuinigheidsrecord onder de pick-ups. Hetgeen onlangs nog eens werd onderstreept door met een Isuzu D-Max op één tank van Bangkok naar Singapore te rijden (klik hier voor het persbericht). 

De ultramoderne dieselmotor met commonrail-technologie, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een intelligente vijftraps automaat, meet 2.499 cc, voldoet aan de Euro5B+ norm en is voorzien van een dubbele turbo en een intercooler voor maximale efficiëntie. Andere toptechniek: een elektrisch geregelde brandstofpomp, een pre-injectiesysteem, dubbele bovenliggende nokkenassen en een zelfregenerend partikelfilter. Klepstoters met brede rollagers verminderen de inwendige wrijving en tevens de slijtage. De distributie met tandwielen & ketting verhogen de betrouwbaarheid en verlagen de gebruikskosten. De cilinderwanden zijn voorzien van een coating die de levensduur verlengt. 

Drie carrosserievarianten met hoogstaand comfort 

Isuzu Benelux levert de D-Max in 3 carrosserievarianten: een Single Cab (zowel 2x4 als 4x4), een Extended Cab, en een BMP-vrije Double Cab XL-versie. In alle gevallen biedt de D-Max talloze veiligheidsfeatures en een standaarduitrusting die toonaangevend is, met onder andere elektronische stabiliteitscontrole (ESP), tractiecontrole (TCS) en ABS. In de onafhankelijke botsproeven van Euro N-CAP behaalde de D-Max een uitstekende score van 4 sterren. 

Opmerkelijk voor de Extended Cab zijn de zogenaamde ‘side access panel’ portieren. Deze zogeheten ‘suicide doors’ openen in tegenovergestelde richting voor een toegankelijkheid van het interieur. De Double Cab XL biedt overigens de meest comfortabele achterbank van de markt. Door een leuning die meer achterover helt, kunnen ook de achterste passagiers comfortabel zitten, ideaal voor langere ritten. Daarnaast is de D-Max de enige pick-up op de markt die de Extended Cab aanbiedt in combinatie met een automatische versnellingsbak, zèlfs in een BPM-vrije variant. 

Machtige D-Max XL is het ideale fiscaalvriendelijke werkpaard 

Voor het eerst toont Isuzu op de BedrijsautoRAI de D-Max XL. Op basis van de D-Max Double Cab werden laadbak en chassis met 330 mm verlengd. Met het verlengen van de auto wordt niet alleen de mogelijkheid gecreëerd om meer en langere lading mee te nemen; deze operatie maakt de D-Max XL ook uitermate geschikt voor speciale aanpassingen en ombouw. 

Door zijn langere wielbasis is de D-Max XL zo mogelijk nog comfortabeler, terwijl zijn bijzonder uitgebreide uitrusting bijdraagt aan het welbevinden aan boord. Vanzelfsprekend kan de D-Max XL rijder ook opteren voor de intelligente vijftraps automaat, terwijl het inschakelbare 4x4-systeem altijd standaard is (inclusief reductiebak voor extra korte overbrengingsverhoudingen). 

Visueel is de D-Max XL nauwelijks te onderscheiden van de andere versies in het gamma. Een geoefend oog zal misschien de langere laadbak opmerken (tot 1,81 m verlengd) en wie goed kijkt, ziet ook de beperkte verhoging van het dak. Maar de standaard dakrails met chroom-look zorgen ervoor dat dit nauwelijks opvalt en de sportieve contouren van de D-Max blijven daardoor behouden. 

De D-Max XL biedt feitelijk alleen maar voordelen: meer laadvermogen en toch fiscaal zeer interessant. 

Veiligheid 

Het veiligheidsniveau van de Isuzu D-Max ligt op dezelfde hoogte als het comfort- en uitrustingsniveau. Dubbele airbags voor, zij-airbags en gordijnairbags in alle modellen bieden optimale bescherming bij een aanrijding. 

Andere voorzieningen zijn:

  • een energie-absorberende motorkap
  • versteviging in de portieren tegen een zijdelingse impact
  • een nieuwe structuur voor de cabine
  • ISOFIX-bevestiging voor kinderzitjes
  • Ruiten met sluitbeveiliging
  • DRL dagrijverlichting
  • Geventileerde schijfremmen
  • ESP, elektronische stabiliteitscontrole
  • EBD elektronische remkrachtverdeling
  • Traction control (TCS)
  • 5 jaar garantie 

Betrouwbaarheid is een belangrijke belofte van Isuzu en elke D-Max eigenaar geniet dan ook 5 jaar garantie op de aandrijflijn, tot 150.000 km.

Prijzen

Als pick-up specialist is Isuzu het aan zichzelf verplicht een zeer concurrerende prijstelling te kiezen voor de D-Max. De D-Max Single Cab is dan ook reeds beschikbaar vanaf 17.399 € excl BTW/BPM. De Extended Cab (in BMP-vrije uitvoering) staat in de prijslijst vanaf 22.750 € excl BTW/BPM en de Double Cab XL vanaf 29.385 € excl BTW/BPM. Dat zijn zeer scherpe prijzen gezien de zeer complete uitrusting.