HomeTipsHerfst- en wintertips

Herfst- en wintertips

Tip 1: Voorkom beschadiging aan uw ruitenwissers:

Zorg ervoor dat uw (kostbare) ruitenwissers niet vastvriezen aan de Ruit! Tip: klem een voorwerp (bijvoorbeeld een blokje hout) tussen de ruitenwisserarm en de ruit zodat uw ruitenwissers niet vast kunnen vriezen aan uw ruit.

Winterbanden actie

Tip 2: Winterbanden

Natte, koude en gladde wegen in de herfst en winter stellen volstrekt andere eisen aan het profiel en rubber van een band dan stoffige, warme wegen in de lente en zomer. Bij temperaturen lager dan +7?C én bij nattigheid bieden winterbanden meer grip Dat rijdt wel zo veilig en comfortabel. Daarom adviseren wij u in het najaar uw zomerbanden te wisselen voor winterbanden. Kijk nu op onze website en profiteer van onze scherpe all-in tarieven!


Vloeistoffen in uw auto

Tip 3: Voorkom bevriezing van vloeistoffen in uw auto

Zorg dat uw koelsysteem en ruitensproeiervloeistof voldoende is beveiligd tegen (nacht)vorst. Bij twijfel bent u van harte welkom bij Van Tilborg voor vorstbeveiligingscontrole en/of het bijvullen van vloeistoffen. 

De zon

Tip 4: Herfst: ga scherp op weg en voorkom vermoeidheid achter het stuur

Voor bestuurders is de herfst het jaargetijde met de meeste verrassingen: gladheid, laagstaande zon, regen, wind en meer kans op files. Bovendien is het later licht en vroeger donker. Alle reden dus om juist in het najaar extra scherp en alert op weg te gaan. De werkelijkheid is dat veel bestuurders vermoeid achter het stuur zitten.

Het overkomt iedereen wel eens. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) weet uit studies dat de helft van alle automobilisten wel eens zeer vermoeid in de auto heeft gezeten, tot het punt waarop ze bijna in slaap zijn gevallen. Vooral 's ochtends vroeg en in de middag zijn risicotijden voor vermoeidheid.

Bestuurders die vermoeid zijn hebben een grotere kans op een ongeval. Door de vermoeidheid neemt de rijvaardigheid af waardoor minder goed koers wordt gehouden en minder vloeiende stuurbewegingen worden gemaakt.

Ook neemt de alertheid af om te reageren op bijvoorbeeld snelheidsvermindering van voorliggers of informatie uit de omgeving. Daarnaast worden de stemming en de motivatie om veilig te blijven rijden minder. De neiging is groter om niet de maximumsnelheid aan te houden of om niet voor een rood licht te stoppen.

Korte ritten

Slaap overvalt mensen beslist niet alleen bij lange ritten, integendeel, zo blijkt uit de bevindingen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Zo is de kans op een ongeluk maar liefst vier keer zo groot als een bestuurder moe is, ook bij kortere ritten. En in bijna 15 procent van alle ongevallen speelt vermoeidheid een rol. Dat komt neer op zo'n 700 tot 1000 ernstige ongevallen per jaar.

Tips om scherp op weg te gaan

Wil je scherp en goed voorbereid op de weersomstandigheden op weg, houd je dan aan de volgende tips:

  • Bij vermoeidheid wordt het zicht slechter en in het donker wordt dit nog eens versterkt.
  • Zorg voor schone, goed werkende en goed afgestelde lampen (voor en achter).
  • Gebruik je verlichting ook bij laagstaande zon. Tegenliggers die in de zon kijken, zie je dan beter. 
  • Zorg voor een zonnebril in de auto. Laagstaande zon kan het zicht hinderen. 
  • Zorg voor voldoende nachtrust. Slaap minimaal zes uur, zeker als je ver moet rijden. 
  • Drink niet te veel. Alcohol zorgt voor een slechte nachtrust en vermindert de concentratie. 
  • Zet de verwarming niet te hoog. Warmte en roken maken je slaperig.
  • Een volle maag maakt je moe. Eet iets kleins en licht verteerbaars in plaats van een copieuze maaltijd als je nog op weg moet.
  • Houd voldoende afstand (minimaal 2 seconden) om goed zicht op de verkeerssituatie te houden.
  • En die afstand helpt ook bij nat en glad wegdek. Anticipeer goed op het gedrag van anderen. 
  • Laat je auto nakijken. Ruitenwissers, banden, airco (voor ontwaseming), een goede staat van onderhoud maakt het verschil.

En bij langere ritten:

Harde muziek en caffeïnehoudende dranken als koffie en energiedrank kunnen helpen om de symptomen van vermoeidheid even uit te stellen. Uit recent onderzoek van de Universiteit van Utrecht is gebleken dat een energiedrankje werkelijk effect heeft. Het effect - het verbeteren van de rijvaardigheid en verminderen van de slaperigheid van de bestuurder - bleek vooral in lange ritten een significante invloed te hebben.

  • Wissel, als dat kan, van bestuurder.
  • Twee uur rijden, kwartiertje rust.
  • Doe een powernap als het echt te zwaar wordt

Powernap

Tip 5: Powernap

Vermoeidheid is de oorzaak van één op de vijf ernstige auto-ongelukken. Deskundig onderzoek in verschillende landen heeft aangetoond dat twintig minuten slaap tijdens een pauze in de autorit het beste wapen is tegen oververmoeidheid. Langer slapen heeft geen zin, de slaap van de bestuurder is dan zo diep dat hij niet gemakkelijk meer uit de diepe roes kan komen en juist meer versuft achter het stuur zit. Tijdens een zogenaamde powernap van twintig minuten bouw je de meeste krachten op. Slaap je minder dan een kwartier dan werkt de slaap niet. Slaap je meer dan een half uur, dan neemt de vermoeidheid alleen maar verder toe.



Tip 6: Wat te doen bij dichte mist

Rijden in de mist is erg gevaarlijk en niet zelden gebeuren er grote ongelukken door mist tijdens de ochtendspits. In de ochtend is de mist meestal snel weer snel weg, maar wie toch vroeg de weg op moet, kan het beste extra goed opletten. 

Let op je snelheid

Je zou het misschien niet zeggen, maar van mist ga je onbedoeld harder rijden. Dat komt omdat je geen referentiepunt meer hebt van waar je naar toe gaat en hoe snel. Hetzelfde effect heb je op een brede, lege weg, waar je ook minder referentie hebt. In de mist is hard rijden erg gevaarlijk. Let dus goed op je snelheid en doe rustig aan. Blijf daarbij wel letten op het overige verkeer: als je veel langzamer rijdt dan iedereen om je heen, geeft dat ook een risico.

Niet te dicht aansluiten

Houd voldoende afstand tot je voorligger. Je weet nooit of hij plotseling moet remmen. Blijf bovendien zoveel mogelijk rechts rijden, zodat je in geval van nood snel de vluchtstrook op kan duiken. Bij zeer dichte mist is inhalen in alle gevallen een slecht idee.

Zorg voor optimaal zicht

Als het zicht op de weg door de mist erg slecht is, kun je wel zorgen dat je verder de best mogelijke condities hebt. Zorg dus voor goed zicht om je heen. Gebruik je ruitenwissers tegen kleine waterdruppeltjes die zich afzetten op je voorruit, stel je spiegels goed in en was je ramen. 

Let op je verlichting

Gebruik bij mist altijd je dimlicht en nooit groot licht. Daarmee kun je jezelf via de mist verblinden. Je mistlampen moet je alleen gebruiken bij dichte mist. Is het zicht minder dan 200 meter, dan mag je je mistlampen vóór aanzetten. Daarmee heb je zelf beter zicht, omdat de lampen laag zitten en breed schijnen. De afstand kun je inschatten door te kijken naar hectometerpaaltjes (elke 100 meter) of lantaarnpalen (op de snelweg elke 50 meter). Pas bij zéér dichte mist, met een zicht van minder dan 50 meter, gebruik je je mistlamp achter. Zet de lamp uit zodra je weer wat meer zicht hebt.

Let op jezelf

In de mist rijden is erg vermoeiend en je bent waarschijnlijk nog maar net wakker. Als het niet lukt om je te concentreren, zoek dan zo snel mogelijk een parkeerplaats op. Dan maar wat later op je afspraak. Een raampje open zetten helpt je actiever te rijden en zorgt er ook voor dat je sneller hoort dat er iets aan de hand is.

(Bron: RTL nieuws)




(Online een) afspraak maken?

Bel naar 0418-512218, stuur een e-mail of plan uw afspraak direct in via onze werkplaatsplanner.

Bron: ANWB