HomeNieuwsDe nieuwe Peugeot Boxer

De nieuwe Peugeot Boxer

Peugeot is een belangrijke speler op de Europese markt voor bedrijfsauto's met een heel compleet aanbod. Peugeot zet de vernieuwing van zijn gamma voort, met de introductie van de nieuwe Boxer. Na meer dan 4 miljoen testkilometers en proeven onder de meest extreme omstandigheden zijn de kwaliteit, robuustheid en duurzaamheid van de nieuwe Peugeot Boxer overtuigend bewezen.

De nieuwe Peugeot Boxer is degelijk en betrouwbaar en straalt dit ook uit met een fris en eigentijds design met de duidelijke familietrekken van Peugeot. Een geruststellende gedachte voor de autoparkbeheerder zijn de lage onderhoudskosten, mede dankzij het uiterst lage brandstofverbruik en onderhoudscontracten met heel aantrekkelijke voorwaarden.

Een breed modellenaanbod met verschillende laadvolumes in combinatie met een moderne, efficiënte uitrusting die speciaal is toegespitst op professionele gebruikers, maken van de nieuwe Peugeot Boxer een praktische en comfortabele alleskunner. De Peugeot Boxer is meer dan alleen een vervoermiddel, het is een efficiënt stuk gereedschap voor de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden.

Een nieuwe markt voor gesloten bestelauto's

De geschiedenis van de Peugeot bestelwagens startte in 1950 en sindsdien heeft het merk al meer dan 1,8 miljoen bestelauto's geproduceerd, waarvan sinds 1994 in drie generaties bijna 1 miljoen  Boxers. Deze traditie wordt nu in 2014 voortgezet met de introductie van de nieuwe Boxer.

De Europese markt voor dit type auto is jaarlijks goed voor zo'n 500.000 eenheden. Dit segment is heel stabiel, maar een lichte groei (0,24 %)  tussen 2010 en 2013. In deze periode wist de 3e generatie Boxer, die sinds 2006 op de markt is, 0,5 % te groeien en deed vorig jaar zo’n 8% van het segment in de totale Europese markt (een groei van 1,3 % sinds de introductie).

De verkoop buiten Europa steeg in dezelfde periode met 35%. De nieuwe Peugeot Boxer die rond de zomer leverbaar wordt, zal dit succes ongetwijfeld verder gaan uitbouwen.

Alhoewel de naam hetzelfde is, betreedt de nieuwe Peugeot Boxer een nieuw tijdperk om te kunnen voldoen aan de uiteenlopende wensen van de professionele gebruiker, mensen met hoge eisen ten aanzien van kwaliteit, onderhoudskosten en praktische gebruiksmogelijkheden.

Overtuigende kwaliteit

Degelijkheid en duurzaamheid, uitvoerig getest

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Peugeot Boxer gold kwaliteit als eerste prioriteit; kwaliteit op alle onderdelen: ontwerp, productie, betrouwbaarheid, duurzaamheid en isolatie.

De kwaliteit van het concept is net als bij de personenauto's gebaseerd op 2 hoofdlijnen:

  • Een uitgekiend concept, op basis van eigen ervaringen, een analyse van de concurrentie en de ervaringen van klanten in de afgelopen 7 jaar;
  • Speciale aanvullende maatregelen bovenop de gebruikelijke proeven om de levensduur te testen.

Vervolgens werden de auto uitvoerig getest en werden er vele testkilometers gereden om de levensduur van de auto in de praktijk te testen.

De grote duurzaamheid en de verbetering van het akoestisch comfort zijn vooral een gevolg van:

  • Een verstevigde structuur met een grotere stijfheid;
  • Een nieuw ontwerp van de paravan;
  • Nieuwe, verstevigde geleiders en scharnieren voor schuifdeuren en achterdeuren;
  • Een krachtiger remsysteem;
  • Nieuwe ophangpunten voor de schokdempers;
  • Nieuwe inspuitsystemen op de verschillende 2.2 HDi motoren.

Er werden in totaal meer dan 4 miljoen testkilometers gereden om de kwaliteiten van de nieuwe Peugeot Boxer onder de meest extreme omstandigheden in de praktijk te testen, leeg, met volle belading, op alle soorten wegen, ook op hele slechte wegen en in de bergen.

Voorbeelden van deze zware tests zijn:

  • 1.500 uur bij temperaturen van -20° tot +40°C om de veroudering van de mechanische en elektronische onderdelen en materialen en kunststoffen te testen;
  • keer door een bad van 10 cm water of een bad met 2 à 3 cm water met een zoutwaterstraal zonder de auto de daarop volgende 1.000 km schoon te spoelen, om de afdichting van de carrosserie en de corrosiebestendigheid te controleren.
  • 500.000 keer openen en sluiten van alle bewegende carrosseriedelen bij -30° tot +80°C, representatief voor 10 jaar dagelijks gebruik van de klant.

Ook tijdens de productie krijgt de kwaliteit van de nieuwe Peugeot Boxer alle noodzakelijke aandacht. Naast de gebruikelijke kwaliteitscontroles tijdens de productie wordt elke auto bij het verlaten van de fabriek op 1.800 verschillende punten gecontroleerd.

Kwaliteit komt tot uitdrukking in een modern en robuust design

Een bedrijfsauto moet niet alleen stevig en praktisch zijn maar vooral ook mooi en modern, de auto is vaak het visitekaartje van de ondernemer. De stylisten van Peugeot hebben de nieuwe Boxer een moderne en eigenzinnige uitstraling gegeven, met duidelijk herkenbare stylingkenmerken van Peugeot

Het nieuwe front straalt kracht en degelijkheid uit. Opvallend is de nieuwe motorkap met karakteristieke lijnen met het bekende logo in het midden. De brede grille met de grijs metallic sierstrip rondom doet sterk denken aan die van de Peugeot 308.

De nieuwe Peugeot Boxer heeft een heel herkenbaar, eigen gezicht door de grille die in de koplampen doorloopt en koplampunits met dagrijverlichting (LED als optie).

Nieuwe bumpers zorgen voor een betere bescherming rondom, uitsparingen in de voorbumper bieden plaats aan polycarbonaat mistlampen, standaard of optioneel, al naar gelang de uitvoering. Twee rechthoekige uitsparingen daarboven dienen als opstapje om de voorruit gemakkelijker schoon te kunnen maken.

De achterzijde met onder andere nieuwe lichtunits benadrukt het moderne karakter van de nieuwe Peugeot Boxer en maakt de auto beter zichtbaar van opzij.

Ook het interieur van de nieuwe Peugeot Boxer werd onder handen genomen. Het nieuw ontworpen stuurwiel voelt direct goed aan. Optioneel is een leren stuur leverbaar.

Ook het dashboard werd vernieuwd en er is een nieuw aanbod van audiosystemen. De stoelen zijn bekleed met de nieuwe stof Darko (zwart met rode en grijze spikkels). Dankzij dit alles heeft het interieur een moderne en een kwalitatief hoogwaardige uitstraling.

Praktisch in het dagelijkse gebruik

Veilig en eenvoudig te besturen

De nieuwe Peugeot Boxer is voorzien van tal van technologische rijhulpsystemen die zorgen voor meer veiligheid en bedieningsgemak.

Standaard is de auto uitgerust met ABS, ESP, BAS (Brake Assist System), bestuurdersairbag, elektrisch bedienbare ruiten en spiegels en een separatiewand tussen de cabine en de laadruimte.

De Boxer is tevens uitgerust met centrale portiervergrendeling, waarbij de laadruimte van de bestelauto onafhankelijk van de cabine vergrendeld en ontgrendeld kan worden.

Bij de optie achteruitrijcamera heeft men bij het openen van de achterdeuren automatisch beeld van hetgeen zich achter de auto afspeelt.

Ter bescherming van de inzittenden: de nieuwe Peugeot Boxer beschikt over verschillende systemen voor actieve en passieve veiligheid:

LAC (Load Adaptative Control ) past de werking van het ESP (Electronic Stability Program) aan de belading aan. Zo blijft de auto ook onder moeilijke omstandigheden altijd in het juiste spoor;

ASR (antislipregeling) is een geïntegreerd onderdeel van het ESP. Het systeem registreert het doorslippen van een van de aangedreven wielen en grijpt in via de remmen en het motormanagement tot het wiel weer grip heeft. Het ASR vergemakkelijkt het wegrijden op gladde wegen. Het voorkomt schokken en het afslaan van de motor. Op hogere snelheden voorkomt het systeem dat de wielen doorslippen bij te fel accelereren op gladde wegen;

LDWS (Lane Departure Warning System) "leest" de weg via een camera die boven de binnenspiegel is gemonteerd. Als de bestuurder de belijning op de weg overschrijdt zonder de richtingaanwijzer te gebruiken, verschijnt er een waarschuwing op het dashboard en klinkt er een geluidsignaal aan de kant waar de auto naartoe afwijkt. Dit systeem behoort tot de standaarduitrusting bij bestelauto's van 4 ton en is optioneel verkrijgbaar op de andere versies ;

Bandenspanningcontrole is standaard op de Combi's en als optie verkrijgbaar op de andere modellen. Elk wiel is voorzien van een bandensensor en bij een te lage bandenspanning of lekke band wordt de bestuurder gewaarschuwd en verschijnt er informatie over welk wiel het betreft op het instrumentenpaneel of het centrale display;

Een passagiersairbag (standaard op Combi's), 2 zijairbags en 2 windowbags zijn als optie leverbaar.

Veilige en praktische systemen

Hill Start Assist als integraal onderdeel van het ESP. Dit systeem werkt als de auto met draaiende motor stilstaat, met de voet op de rem, op een helling van meer dan 5% vooruit naar boven en achteruit naar beneden. Onder deze omstandigheden wordt de rem nog ongeveer 2 seconden vastgehouden nadat de bestuurder het rempedaal loslaat om zijn voet op het gaspedaal te zetten. Zo behoort de beruchte hellingproef ongeacht de belading van de auto definitief tot het verleden;

ITC (Intelligent Traction Control of Grip Control) is optioneel leverbaar, dit systeem zorgt voor meer grip bij het rijden op een gladde ondergrond (modder, sneeuw, ijs). Dit systeem kan met behulp van een schakelaar op het dashboard worden ingeschakeld en vervangt het ASR bij een gebrek aan grip door de aandrijfkracht naar het wiel met de meeste grip te sturen. Zo blijft de auto in het juiste spoor. Het systeem wordt automatisch uitgeschakeld bij snelheden boven 30 km/h;

Het ITC heeft voortaan nog een andere geïntegreerde functie, HDC (Hill Decent Control) dat met behulp van een schakelaar op het dashboard kan worden ingeschakeld. Dit systeem biedt de mogelijkheid om met een constante snelheid van 30 km/h van hellingen van minstens 8% (vooral bij modder of gravel) af te dalen zonder het gaspedaal of rempedaal te bedienen. Dit systeem wordt automatisch uitgeschakeld bij snelheden boven 30 km/h;

Er is nog meer:

Een nieuwe, gecombineerde cruise control/snelheidsbegrenzer is standaard op de Gesloten Bestel niveau 2 en als optie leverbaar op de andere versies. Dit systeem biedt de mogelijkheid om een vooraf ingestelde, constante snelheid aan te houden of de snelheid te beperken ongeacht hellingspercentages, zonder dat de bestuurder het gaspedaal hoeft in te trappen;

Variabele stuurbekrachtiging is standaard op de 3.0 HDi en de 400 versies. De mate van bekrachtiging is afhankelijk van de snelheid van de auto. Op hoge snelheid stuurt de auto wat zwaarder, dat zorgt voor meer veiligheid. Bij lage snelheid is de bekrachtiging juist maximaal, waardoor de auto licht stuurt en gemakkelijk te manoeuvreren is.

Een parkeerhulp achter met 4 ultrasoon sensoren in de achterbumper is als optie leverbaar. Het systeem treedt automatisch in werking bij het inschakelen van de achteruit. Het systeem detecteert obstakels achter de auto en waarschuwt de bestuurder door middel van een geluidsignaal. De frequentie van de piepjes neemt toe naarmate het voertuig dichter bij het obstakel komt tot er op nog enkele centimeters afstand een constant signaal klinkt. Voetgangers worden bij het achteruitrijden van de auto gewaarschuwd door een geluidsignaal buiten de auto;

Om het manoeuvreren nog makkelijker te maken, kan de Peugeot Boxer ook worden uitgerust met een nieuwe achteruitrijcamera met een overlay-functie. Deze camera is bij het derde remlicht gemonteerd en bij het inschakelen van de achteruit verschijnt het gebied achter de auto automatisch op het touchscreen van de radio. Aan de hand van een lijnenpatroon met verschillende kleuren kan de bestuurder gemakkelijk en nauwkeurig manoeuvreren. De achteruitrijcamera kan gecombineerd worden met de parkeerhulp achter;

Slimme details voor de echte professionals

Er zijn allerlei slimme extra's waarmee de nieuwe Peugeot Boxer tot een volwaardige kantoorruimte omgevormd kan worden.

Er zijn veel opbergmogelijkheden en door de rugleuning van de middelste voorstoel neer te klappen beschikt de bestuurder over een documenthouder en een schrijftafeltje.

Nieuw zijn de audiosystemen, waarbij gekozen kan worden voor DAB (Digital Audio Broadcasting), Bluetooth handsfree en een USB-aansluiting.

Heel bijzonder in dit segment is ook het 5" grote touchscreen in kleur met functies als streaming audio en SMS-berichten voorlezen, dit is standaard op de Gesloten Bestel niveau 2 en als optie leverbaar op de andere versies. Ook de navigatie (optie) en het beeld van de achteruitrijcamera kunnen hierop worden weergegeven.

Professionals willen voortdurend contact houden met hun klanten, daarom is de nieuwe Peugeot Boxer in de loop van 2014 ook leverbaar met een dockingstation voor een tablet.

Lage onderhoudskosten

De brandstof- en onderhoudskosten van de nieuwe Peugeot Boxer behoren tot de laagste in deze klasse. De auto is leverbaar met 4 verschillende, ultramoderne dieselmotoren met roetfilter die alle voldoen aan de Euro5-norm:

  • De 2.2 HDiF 110 levert een vermogen van 81 kW en een koppel van 250 Nm bij 1.750 tr/min. Deze 4-cilinder turbomotor heeft een gietijzeren blok, een aluminium cilinderkop, 16 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. De motor heeft een levendig karakter en een laag verbruik, twee eigenschappen die vooral in het stadsverkeer maximaal voordeel bieden;
  • De 2.2 HDiF 130 en de 2.2 HDiF 150 leveren respectievelijk 96 kW en 320 Nm bij 1.800 tr/min en 110 kW en 350 Nm bij 1.750 tr/min. Het grootste verschil met de 110 pk versie is de koeling van de zuigers en andere software voor het motormanagement. Deze kenmerken komen altijd tot hun recht, in de stad en op de buitenweg, ook op hele lange trajecten. Beide motoren kunnen met Stop&Start-technologie uitgerust worden;
  • De 3.0 HDiF 180 levert een vermogen van 130 kW en een maximum koppel van 400 Nm bij 1.400 tr/min, uniek in deze klasse. De raildruk in de gemeenschappelijke brandstofgalerij (common rail) varieert van 450 tot 1.800 bar, afhankelijk van de omstandigheden. Dankzij deze technologie is deze sterke motor bijzonder geschikt voor lange afstanden met zware belading.

Dankzij de 2.2 HDi-motoren werd het brandstofverbruik van de nieuwe Peugeot Boxer met maximaal 1,3 l/100 km oftewel 34 g CO2/km teruggedrongen (de L3H2 2.2 HDi 130 in vergelijking met zijn voorganger) daarmee scoort de auto als een van de beste in dit segment.

Door de toepassing Stop&Start-technologie op de 2.2 HDi 130 en 150, standaard op diverse Combi-modellen, kon het verbruik met nog eens 0,5 l/100 km extra in het stadsverkeer teruggedrongen worden en is de gemiddelde CO2-uitstoot 5 g/km minder bij gecombineerd gebruik.

De onderhoudskosten van de nieuwe Peugeot Boxer zijn opvallend laag dankzij:

  • Een distributieketting die nooit vervangen hoeft te worden en een langere onderhoudsinterval van eens per 48.000 km of 2 jaar;
  • Een nieuw remsysteem dat betere prestaties levert en minder onderhoud vraagt;
  • Dankzij een evenwichtige gewichtsverdeling en de voorwielaandrijving kan de auto standaard worden uitgerust met voordelige 15" banden.

Aantrekkelijke onderhoudscontracten

Voor de nieuwe Peugeot Boxer zijn er diverse, heel aantrekkelijke contracten samengesteld. Verlengde garantie en/of een onderhoudscontract bieden rust en zekerheid ten aanzien van de kosten op langere termijn tot een maximum van 8 jaar.

Met messcherpe tarieven waaruit blijkt hoeveel vertrouwen Peugeot heeft in de betrouwbaarheid en levensduur van de nieuwe Boxer.

Met of zonder pechhulp, reparaties, periodiek onderhoud, de gebruiker kan zelf kiezen wat hij wel of niet in een contract wil opnemen naast de contractuele garantie die hij altijd krijgt van Peugeot.

Kenmerkende prestaties

Een groot modellenaanbod

De nieuwe Peugeot Boxer is in vele uiteenlopende modellen verkrijgbaar, voor alle soorten gebruik, voor alle soorten werk.

De Gesloten Bestel is er met 3 wielbases (3 m, 3,45 m en 4,04 m), in 4 lengtes (L1, L2, L3 en L4) en 3 hoogtes (H1, H2 en H3), in totaal 8 modellen met een laadvolume 8 tot 17 m3. Ook zijn er enkele versies met ramen rondom, voor ombouw tot personenvervoer.

Daarnaast is de nieuwe Peugeot Boxer in een aantal specifieke uitvoeringen leverbaar: chassis in vijf verschillende lengtes met enkele of dubbele cabine met respectievelijk 3 of 7 zitplaatsen);, Chassis met open laadbak, ook weer met enkele of dubbele cabine.

Ten slotte zijn er nog de uitvoeringen voor het vervoer van personen; de Combi met 5 tot 9 zitplaatsen.

Vele ombouwmogelijkheden

Er zijn vele opties die met name voor carrosseriebouwers interessant zullen zijn, zoals een DANGEL 4X4, verzwaarde achtervering of luchtvering voor verlengde uitvoeringen met een achterklep.

Record laadvermogen

De nieuwe Peugeot Boxer is gemakkelijk te beladen.

De auto biedt het grootste nuttige laadvolume bij een totale lengte van slechts 6,36 m, dat is 50 cm tot 1 m korter dan bij de concurrentie.

Verder is de auto verkrijgbaar met veel verschillende laadvermogens variërend van 2,8 tot 4 ton met 6 verschillende GVW's:

  • Serie Light: 328 (2,8 ton)/330 (3 ton) /333 (3,3 ton)/335 (3,5 ton),
  • Serie Heavy 435 (3,5 ton)/440 (4 ton),

De nieuwe Peugeot Boxer is bovendien heel gemakkelijk te beladen dankzij:

  • Een nuttige breedte van 1,87 m of 1,42 m tussen de wielkasten;
  • Een lage tildrempel tussen 493 en 602 mm;
  • Achterdeuren die onder een hoek van 96° open gaan en tot 180° opengeklapt kunnen worden (optioneel tot 270°);
  • Één of twee schuifdeuren.

Bij auto's met luchtvering kan men de laaddrempel 60 tot 70 mm (afhankelijk van de wielbasis) laten zakken. De luchtvering achter zorgt dat de auto onder alle omstandigheden een constante rijhoogte heeft, ongeacht de belading. De schakelaar bevindt zich op het dashboard en de stand van de vering wordt aangegeven op het instrumentenpaneel. Bij snelheden boven 20 km/h zal de auto automatisch de normale rijhoogte weer aannemen.

Voor de nieuwe Peugeot Boxer zijn uiteraard ook trekhaken met een vaste of afneembare kogel als optie leverbaar.

Introductie en prijzen

De Nieuwe Boxer staat eerste helft juni in de Nederlandse showrooms, de prijzen en het complete leveringsgamma worden binnenkort al bekend gemaakt.