HomeNieuws308 GTi by Peugeot Sport

308 GTi by Peugeot Sport

De PEUGEOT 308 is een auto die uitzonderlijk veel rijplezier biedt. Daarom werd vanaf de introductie al uitgekeken naar een sportieve versie. Nu is het dan zover: veeleisende autoliefhebbers kunnen kennismaken met de meest sportieve uitvoering van het gamma. Aan de eisen van deze liefhebbers kon alleen worden voldaan met een team van mensen met dezelfde passie: de passie voor prestaties.

PEUGEOT heeft daartoe een beroep gedaan op de ingenieurs van PEUGEOT SPORT, experts met een enorme knowhow.

Met de 308 GTi by PEUGEOT SPORT beschikt de bestuurder over de ultieme rijmachine: een 1.6 e-THP-motor met 270 of 250 pk, een Torsen®-differentieel met beperkte slip, een aangepast onderstel en de PEUGEOT i-Cockpit. Bovendien is de 1.6 e-THP-motor de meest efficiënte motor in zijn categorie met een CO2-uitstoot van slechts 139 g/km, wat neerkomt op een brandstofverbruik van 6,0 l/100 km.

Wij zijn trots de 308 GTi by PEUGEOT SPORT aan ons gamma te kunnen toevoegen. Deze uitvoering waar de liefhebbers lang naar uit hebben gekeken, past in de traditie van de sportieve hatchbacks van PEUGEOT in het B- en C-segment. Met meer dan 800.000 verkochte sportieve auto's van het merk, van de 205 GTi tot en met de nieuwste 208 GTi en RCZ R, hebben de diverse sportieve modellen hun bestuurders weten te overtuigen met hun sensationele rijbeleving.

Bovendien symboliseert de 308 GTi by PEUGEOT SPORT de dynamiek en de hogere positionering van het merk.

308 GTi by PEUGEOT SPORT, in het kort

Sinds de introductie van de legendarische 205 GTi heeft PEUGEOT meer dan 800.000 sportieve auto’s  geproduceerd die allemaal worden gekenmerkt door ultiem rijplezier: 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16 … 208 GTi, RCZ R en vanaf nu ook de PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT.

308 GTi by PEUGEOT SPORT: deze nieuwe uitvoering is genoemd naar het team dat hem heeft ontwikkeld.

De auto is uitgerust met de 1.6 e-THP-motor die leverbaar is in twee vermogensniveaus: 182 kW (250 pk) en 200 kW (270 pk). Deze Euro 6-motor die voorzien is van een Stop & Start-systeem, heeft een CO2-uitstoot van slechts 139 g/km wat neerkomt op een brandstofverbruik van 6,0 l/100 km.

Met een gewichts-vermogensverhouding van slechts 4,46 kg/pk (een record in dit segment), sprint de 308 GTi 270 in amper 6,0 s van 0-100 km/h en legt hij de 1000 m met staande start af in 25,3 s. De 308 GTi 270 is uitgerust met een Torsen®-differentieel met beperkte slip en de 19 inch-velgen Carbone19 voorzien van Michelin Super Sport-banden. De 308 GTi 270 wordt afgeremd door 380 mm remschijven vóór met rode remklauwen met PEUGEOT SPORT-logo, en 268 mm remschijven achter.

De 308 GTi 250 accelereert in 6,2 s van 0-100 km/h en legt de 1000 m met staande start af in 25,6 s dankzij een gewichts-vermogensverhouding van slechts 4,82 kg/pk.

De vormgeving van de 308 GTi is gespierd en sportief: een met 11 mm verlaagd onderstel en een uniek voor- en achteraanzicht. Ook in het interieur heerst een sportieve sfeer.

De exclusief op de 308 GTi 270 leverbare Coupe Franche combineert de nieuwe en explosieve kleur Rouge Ultimate met Noir Perla Nera. De 308 GTi is in totaal in zes kleuren leverbaar: Rouge Ultimate, Bleu Magnetic, Noir Perla Nera, Gris Artense, Blanc Nacré en Gris Hurricane.

Een met behulp van coureurs afgestemd onderstel, een indrukwekkende trekkracht bij elk toerental, een sportief uitlaatgeluid, de PEUGEOT i-Cockpit, het Driver Sport Pack, kuipstoelen... het resultaat is sensationeel!

GTi, een strak design

Met chirurgische  precisie is een scherpe overgang gecreëerd tussen de twee kleuren Rouge Ultimate en Noir Perla Nera. Deze kleurencombinatie met de naam Coupe Franche tekent het karakter van de nieuwe 308 GTi by PEUGEOT SPORT: messcherp.

Voor de van nature al pure en geraffineerde PEUGEOT 308 waren geen kunstgrepen nodig om er een sportieve uitvoering van te maken. De PEUGEOT 308 GTi straalt zelfverzekerdheid uit met een strak maar ook verbluffend efficiënt design.

Hij ligt stevig op de weg dankzij het met 11 mm verlaagde onderstel en de forse 19 inch-velgen met de naam Carbone19. Bij de GTi 270-uitvoering zijn deze velgen met Reverse-technologie voorzien van Michelin Super Sport-banden. Dankzij het open ontwerp van de velgen zijn de remschijven vóór met een diameter van 380 mm en de stevige remklauw met vier zuigers goed zichtbaar. De rode remklauw draagt het logo van PEUGEOT SPORT.

De indrukwekkende voorbumper geeft een idee van het bereikte afwerkingsniveau. Tussen de full led-koplampen is een exclusieve grille gemonteerd. De grille is namelijk voorzien van een patroon van glanzend zwarte horizontale balkjes. Ook het onderste luchtinlaatrooster heeft dit patroon. Dit luchtinlaatrooster voor de interkoeler wordt aan weerszijden geflankeerd door de sequentiële led-richtingaanwijzers en is voorzien van een rode sierlijst of, bij auto's in de kleur Rouge Ultimate, een verchroomde sierlijst. De bumper is voorzien van twee luchtgeleiders die de indruk geven dat de auto één is met de weg, en die zorgen voor een optimale luchtweerstandscoëfficiënt met een SCx-waarde van slechts 0,69.

De voorzijde loopt via de zijskirts en de brede flanken vloeiend over in de krachtige achterzijde. Dat de auto één is met de weg, wordt aan de achterzijde ook nog eens benadrukt door de glanzend zwarte diffusor en de twee indrukwekkende uitlaatpijpen.

Het beroemde GTi-logo is aangebracht op de voorschermen en op de achterklep.

Er zijn zes carrosseriekleuren leverbaar: de nieuwe en explosieve kleur Rouge Ultimate, Bleu Magnetic, Noir Perla Nera, Gris Artense, Blanc Nacré en Gris Hurricane. Bovendien is de 308 GTi in de 270 pk-uitvoering leverbaar met de Coupe Franche, een exclusieve kleurcombinatie van Rouge Ultimate en Noir Perla Nera. Het zeer opvallende  karakter van deze Coupe Franche-uitvoering wordt benadrukt door de matzwarte in plaats van verchroomde ruitlijsten. De carrosserie is perfect gespoten waardoor de precieze aansluiting van de carrosseriedelen extra tot zijn recht komt.

Ook het interieur ademt een en al sportiviteit, met name dankzij de donkere kleuren, zelfs voor de hemelbekleding. Het dashboard, de stoelen, de portierpanelen, de pookhoes en de matten zijn voorzien van rode sierstiksels. De dorpelbeschermlijsten, voorzien van de opschriften "PEUGEOT SPORT" en "GTi" zijn net als de pedalen, de voetsteun en de pookknop van aluminium.

De met leder en alcantara beklede kuipstoelen met het opschrift "PEUGEOT SPORT" van de GTi 270 bieden een uitstekende zijdelingse steun zodat de bestuurder zich één voelt met de auto en onder alle omstandigheden perfect aanvoelt wat de auto doet. Met het compacte stuurwiel (351 x 329 mm) dat perfect in de hand ligt, laat de auto zich in bochten tot op de millimeter nauwkeurig plaatsen. Het is met nerfleder bekleed en heeft  aan de onderzijde het GTi-logo, terwijl het rode merkteken aan de bovenzijde de rechtvooruitstand aangeeft. Het stuurwiel houdt het zicht vrij op het head-up instrumentenpaneel, waarvan de wijzerplaten zijn voorzien van een blokpatroon en waarop in het centrale display de welkomstboodschap "GTi" verschijnt.

Het fraaie, in het met zacht materiaal beklede, dashboard geïntegreerde grote touchscreen met Redline-thema, vormt de finishing touch van de PEUGEOT i-Cockpit. Dankzij de intuïtieve ergonomie van de i-Cockpit rijdt men instinctiever en veiliger, een belangrijk gegeven bij een auto van dit prestatieniveau.

Ten slotte kan de bestuurder met het Driver Sport Pack desgewenst de sportieve sfeer in de auto verhogen. Met één druk op de toets SPORT op de middenconsole verandert de kleur van de meters van wit in rood, wordt extra informatie weergegeven op het centrale display (vermogen, koppel, turbodruk, G-krachten en versnelling in rijrichting), wordt het motorgeluid versterkt en verandert de respons van het gaspedaal.

Met al deze elementen komen de kwaliteiten van deze door PEUGEOT SPORT ontwikkelde uitvoering optimaal tot hun recht.

Rijsensaties volgens de filosofie van PEUGEOT SPORT

PEUGEOT SPORT, de autosportafdeling van PEUGEOT die kan bogen op een enorme ervaring, heeft een speciale afdeling die zich uitsluitend bezighoudt met de ontwikkeling van de sportiefste productiemodellen van het merk. De ingenieurs van deze afdeling creëren met hun knowhow de ultieme sportieve rijsensaties die achter het stuur van de 308 GTi by PEUGEOT SPORT te beleven zijn.

Deze uitvoering profiteert van de gewichtsbesparing die ook al met de andere 308-uitvoeringen is bereikt: toepassing van het EMP2-platform, kunststof achterklep en staal met een zeer hoge treksterkte. Deze gewichtsbesparing komt tot uiting in een gewichts-vermogensverhouding van slechts 4,46 kg/pk bij de GTi 270, een record in het segment. Een garantie voor een dynamisch rijkarakter.

Omdat de PEUGEOT 308 al een perfecte basis voor een sportieve uitvoering is, hebben we ons vooral geconcentreerd op het perfectioneren van het rijkarakter. Met de 308 GTi by PEUGEOT SPORT zou  je niet alleen op de weg maar ook op het circuit moeten kunnen rijden om de rijeigenschappen van dit model tot in de essentie te ervaren

PEUGEOT SPORT heeft de nieuwe 308 GTi ontwikkeld op basis van één uitdrukkelijk criterium: een scherp en communicatief sturende compacte hatchback voor ultiem rijplezier. De Peugeot 308 is dus onder de loep genomen en waar nodig aangepast: voor- en achtertrein, motoren, remsysteem, elektronische hulpsystemen.

De nieuwe PEUGEOT 308 GTi heeft dankzij de grote spoorbreedte (1570 mm voor en 1554 mm achter) en de Michelin Super Sport-banden in de maat 235/35 R19 een fenomenale wegligging. Deze banden bieden zowel zijdelings als in rechte lijn een indrukwekkende grip. De 19 inch-velgen met Reverse-technologie zijn per stuk 2 kg lichter dan de 18 inch-velgen Diamant.

De auto beschikt over een krachtig remsysteem met geventileerde remschijven vóór met een diameter van 380 mm. De op een aluminium naafgedeelte gemonteerde remschijven worden afgeremd door vier zuigers (met een diameter van 38 en 41 mm) die bewegen in een vaste remklauw. De remschijven achter hebben een diameter van 268 mm. Dit remsysteem beschikt onder alle omstandigheden over indrukwekkende  remprestaties. .

Het nauwkeurig uitgebalanceerde onderstel staat garant voor een dynamisch en gecontroleerd  rijgedrag. De voortrein met versterkte McPherson-voorwielophanging laat zich nauwkeurig naar de hand van de bestuurder zetten terwijl de achtertrein met torsieas moeiteloos de ingezette koers volgt. Deze componenten dragen bovendien bij aan het lage gewicht van de auto dankzij de gedeeltelijk holle stabilisatorstang en de aluminium draagarmen vóór.

De auto stuurt uiterst scherp waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de capaciteiten van de banden dankzij de afstemming van de voortrein. Zo bedraagt de wielvlucht -1,67° in plaats van -0,6° bij de andere 308-uitvoeringen. De stijfheid van het achterste silentbloc van de wieldraagarmen is vergroot van 110 daN/mm tot 1800 daN/mm.

De vering vóór is specifiek:

Stijfheid van de veer, Schokdempers met een hydraulische rebound-begrenzer voor een stillere werking, Stijver en langer progressief aanslagrubber dat ook met alleen de bestuurder aan boord al effectief is zodra de auto inveert. Ten slotte is de stabilisatorstang soepeler uitgevoerd om de balans met de achtertrein te vergroten.

Bij de achtertrein is de torsieas stijver uitgevoerd en is de demping verstevigd, met een van 30 tot 500 daN/mm vergrote stijfheid in zijdelingse richting en een van 170 tot 490 daN/mm vergrote stijfheid in verticale richting. Ook achter is de vering specifiek: stuggere veren en schokdempers en een stijver progressief aanslagrubber.

Uitsluitend bij de GTi 270 wordt de versnellingsbak gecombineerd met een Torsen®-differentieel met beperkte slip dat het bochtgedrag van de auto verder verbetert. Doordat het koppel naar het wiel met de meeste grip gaat, kan bij het uitkomen van de bocht eerder gas worden gegeven.

Daarnaast is de software van de elektronische hulpsystemen aangepast om het sportieve karakter van de auto te vergroten. De regeling van de elektrische stuurbekrachtiging is specifiek voor een optimale werking in combinatie met het Torsen®-differentieel met beperkte slip. De besturing is uiterst communicatief, zodat de bestuurder precies aanvoelt welke koers de auto volgt. Ook het compacte stuurwiel draagt bij tot de exacte besturing.

Vanwege het Torsen®-differentieel met beperkte slip wordt voor een optimale werking ook een nieuwe regeling van de Traction Control toegepast. De sportievere regeling van het ESP geeft de bestuurder meer vrijheid. Bovendien kan het ESP volledig worden uitgeschakeld.

Een nieuwe Euro 6-motor met 270 pk

Om het potentieel van dit onderstel goed te benutten heeft de PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT de 1.6 e-THP 270-motor onder de motorkap. Deze 4-cilinder lijnmotor heeft met 169 pk/l het hoogste specifieke vermogen van zijn segment. Desalniettemin heeft deze motor dankzij een Stop & Start-systeem en de knowhow van de ingenieurs een CO2-uitstoot van slechts 139 g/km wat neerkomt op een brandstofverbruik van 6,0 l/100 km. Het record in dit segment.

Op benzine met een octaangetal van 95 of 98 RON levert deze motor een vermogen van 200 kW en een koppel van 330 Nm. Buiten deze cijfers om maakt de motor ook indruk door zijn grote souplesse die mogelijk wordt gemaakt door een inspuitdruk van 200 bar. Onder alle omstandigheden is een indrukwekkende hoeveelheid trekkracht beschikbaar. De vermogenskromme is vrijwel vlak tot op het moment van ingrijpen van de toerenbegrenzer bij 6500 t/min, een toerental dat de motor met het grootste gemak bereikt. De motor levert zijn maximumkoppel over een bereik van 1900 tot 5000 t/min.

Het vermogen en het koppel zijn bovendien zelfs bij hoge toerentallen perfect te doseren dankzij het specifieke ontwerp van de vacuümdoos van de wastegate, de overdrukklep van de turbocompressor.

Deze EP6 FDTR-motor die aan de Euro 6-norm voldoet, heeft een compressieverhouding van 9,2:1 en een zeer verzorgd uitgevoerd draaiend gedeelte: gesmede lichtmetalen zuigers zoals die ook in de autosport worden toegepast, versterkte zuigerveren en drijfstangen, drijfstanglagers met polymeercoating, versterkte drijfstanglagerkapbouten.

Om de constante prestaties mogelijk te maken worden de zuigers van onderaf gekoeld door een dubbele oliesproeier. Daarnaast is een stalen uitlaatspruitstuk toegepast dat bestand is tegen hoge temperaturen, tot wel 1000°C. Als het Driver Sport Pack wordt ingeschakeld, wordt het uitlaat geluid versterkt.

Om het potentieel van deze motor zo goed mogelijk te benutten is veel aandacht besteed aan het verminderen van drukverliezen, zowel in het inlaatcircuit als in het uitlaatsysteem. Om zowel het volume als de temperatuur van de inlaatlucht te optimaliseren is een speciaal voor de 308 GTi by PEUGEOT SPORT ontworpen interkoeler toegepast die zich achter het onderste luchtrooster van de voorbumper bevindt. De afvoer van de uitlaatgassen wordt geoptimaliseerd dankzij een vanaf de katalysatoren tot aan het dubbele eindstuk compleet nieuw ontworpen uitlaatsysteem.

De aandacht voor het detail is evenmin voorbijgegaan aan de silentblocs van de motor, die stijver zijn uitgevoerd. Het voordeel daarvan is direct merkbaar. Als de bestuurder een bocht ingaat, reageert de auto direct.

Om het enorme koppel van 330 Nm te kunnen incasseren, is de handgeschakelde zesversnellingsbak versterkt. De twee assen zijn van gesinterd staal en de tandwielen zijn gecarbonitreerd. Dankzij dit thermochemische proces wordt het onderdeel door toevoeging van koolstof en stikstof optimaal beschermd tegen slijtage en metaalmoeheid. Ten slotte is een kortere eindoverbrenging van de versnellingsbak toegepast om het acceleratievermogen te vergroten.

Een met behulp van coureurs afgestemd onderstel, een indrukwekkende trekkracht bij elk toerental, een sportief uitlaatgeluid, de PEUGEOT i-Cockpit, het Driver Sport Pack, kuipstoelen... het resultaat is sensationeel! De auto sprint in amper 6,0 s van 0 naar 100 km/h en de 1000 m met staande start legt hij af in slechts 25,3 s.

308 GTi 250 by PEUGEOT SPORT

De 308 GTi by PEUGEOT SPORT is leverbaar in twee vermogensniveaus: 270 pk en 250 pk. De 250 pk-versie (niet in elk land leverbaar), de basisuitvoering van het 308 GTi-gamma, heeft dezelfde motor als de 270 pk-versie.

Onder de motorkap van de 308 GTi 250 ligt de EP6 FDTR-motor met een vermogen van 182 kW (250 pk) en een koppel van 330 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een versterkte handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen en levert prestaties van het hoogste niveau dankzij een gewichts-vermogensverhouding van slechts 4,82 kg/pk. De auto sprint in slechts 6,2 s van 0 naar 100 km/h en de 1000 m met staande start legt hij af in 25,6 s.

Het uiterst krachtige remsysteem is voorzien van remschijven met een diameter van 330 mm voor en 268 mm achter. Het vermogen wordt efficiënt op de weg overgebracht door de vier Michelin Pilot Sport 3-banden in de maat 225/40 R18.

De 308 GTi 250 is standaard uitgerust met de 18 inch-velgen Diamant en stoelbekleding van hoogwaardig kunstleder metalcantara en rode sierstiksels, maar kan optioneel worden voorzien van de 19 inch-velgen Carbone en PEUGEOT SPORT-kuipstoelen.

Hij is leverbaar in de kleuren Rouge Ultimate, Noir Perla Nera, Gris Artense, Blanc Nacré, Gris Hurricane en Bleu Magnetic.

Het lezen van de technische gegevens geeft vaak al een indruk van de rijsensaties die een auto geeft, maar er is maar één manier om die te ervaren en dat is ermee rijden! De PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT bewijst dat als geen ander.

Meer informatie

Voor meer info of een offerte bent u van harte welkom! Wij maken wij graag geheel vrijblijvend een afspraak met u. U kunt ons bereiken via 0418-512218, ons direct een e-mail sturen of vul het contactformulier in, wij nemen dan contact met u op.

Graag tot ziens!